MEIRÄN VÄELTÄ: Kauppakamari luo verkostoitumiselle positiivisen alustan

Juha Järvinen

Yrityksen menestys on riippuvainen asiakkaista ja toisista yrityksistä. Esim. Jokipiin Pellavan upeat tuotteet eivät kulkeudu ympäri maailmaa heidän omin voimin eikä tuotantolaitteet ole heidän itsensä kyhäämiä vekottimia. Molempiin tarvitaan luotettava kumppani, jotta asiakkaalle saadaan paras mahdollinen tuote parhaalla mahdollisella palvelulla. Jokipiin Pellavan on kasattava ympärilleen luotettava verkosto, jossa jokainen toimija hoitaa oman ruutunsa.

Kun hyppäsimme Jussi Saarijärven kanssa Perintäritarin yrittäjäksi, meille oli ensiarvoisen tärkeää lähteä luomaan henkilökohtaisia suhteita sekä tuntemusta Etelä-Pohjanmaan alueella. Perintä ja luotonhallinta on hyvin henkilökohtaista ja sensitiivistä toimintaa ja sen vuoksi uskomme henkilökohtaisten kohtaamisten kasvattavan luottamusta niin yritystämme kuin alaamme kohtaan. Seinäjoen Seudun Nuorkauppakamari oli yksi potentiaalinen vaihtoehto, mutta päädyimme kauppakamarin jäseneksi lähinnä siitä syystä, että palvelusvuosia on huomattavasti enemmän. Ymmärrän Jussin näkökulman asiaan varsin hyvin.

Päätöstämme emme ole katuneet. Päinvastoin. Olemme saaneet käyttöömme helposti lähestyttävän verkoston, jossa on erinomainen henki ja välitön ilmapiiri. Kauppakamarin tarjoama alusta kumppanuuksien luomiselle on loistava. Eri valiokunnat mahdollistavat toimialakohtaisen verkostoitumisen sekä ajankohtaisen tiedon välittymisen jäsenilleen. Yhteisiä tapahtumia/tilaisuuksia järjestetään pari kertaa kuukaudessa ja toisten jäsenten löytämisen helpottamiseksi kaikkien jäsenten tiedot päivitettiin kesän aikana valtakunnalliseen Kauppakamariverkkoon verkostoitumisen helpottamiseksi.

Hyvät verkostot parantavat asiakaskokemusta

Verkostojen merkitys on vuosien varrella kasvanut olennaisesti. Jos et itse pysty ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa, sinulta odotetaan silti ratkaisua tilanteeseen. Sinulla on tässä tilanteessa mahdollisuus suositella asiakkaalle tuttua ja luotettavaa toimijaa omasta verkostostasi. Se ei ole sinulta pois, vaan päinvastoin tuo asiakkaan uudelleen luoksesi ja tulevaisuuden liidejä suosittelemaltasi yritykseltä. Me saimme viimeksi viime viikolla Svea Ekonomilta puhelun, että he mielellään ohjaisivat asiakkaan meille, sillä he eivät itse pystyneet palvelemaan asiakasta oman toimintansa ja ehtojensa puitteissa. Uskon, että Svea Ekonomi jäi asiakkaan mieleen erinomaisesta asiakaspalvelusta ja me kyllä muistamme tilanteen, kun asiakas seuraavan kerran kysyy laskurahoitusmahdollisuuksia, joita me emme itse pysty tarjoamaan. Meidän oma kansainvälistymisemme on hyvä esimerkki verkostoitumisen voimasta.

Erinomaisen asiakaskokemuksen tuottaminen on tällä hetkellä pinnalla liiketoiminnassa. Sosiaalinen media kyllä huolehtii informoimisen siitä, onko siinä onnistuttu hyvin vai huonosti. Vielä pari vuotta sitten yritykset välttivät liittymistä sosiaaliseen mediaan peläten huonojen asiakaskokemusten vahingoittavan yrityksen julkikuvaa. Se on väärä tapa ajatella asiaa. Tänä päivänä yritykset ovat mukana sosiaalisessa mediassa jo siitäkin syystä, että heidän tavoitettavuutensa parantuu ja he haluavat tarjota asiakkaille apua. Sosiaalinen media on jo itsessään oma verkostonsa, jota hyödyntävät yritykset menestyvät. Paras mahdollinen asiakaskokemus toteutuu luotettavien kumppaneiden avulla.

Vaikka kauppakamari tarjoaakin verkostoitumiselle erinomaisen alustan, se ei itsessään ole vielä juuri minkään arvoinen. Oman aktiivisuuden merkitystä ei voi liikaa korostaa, sillä pelkkä jäsenyys ilman toimenpiteitä on täysin turhaa. Käy tapahtumissa, sovi tapaamisia ja liputa ylpeästi verkostoitumisen puolesta, jotta muut yritykset tunnistavat sinut aktiivisena avun tarjoajana. Liiketoiminta kasvaa siinä sivussa. Huomaamatta.

Erinomaista syksyä,
Juha Järvinen
Perintäritari Oy, Myynti- ja markkinointijohtaja / Yrittäjä

Etelä-Pohjanmaan kauppakamari, jäsenyys, Kasvuyritys, kauppakamarin jäsen, menestys, verkosto, verkostoituminen, verkottuminen, yritys