Missä kerrot osaajapulastasi?

Olin hiljattain keskustelussa, jossa useat eri yritykset kertoivat heillä olevasta osaajapulasta. Yleinen tunnelma oli, että työtä olisi, mutta ei ole tekijöitä ja paikkoja olisi avoinna, mutta ei ole hakijoita.
Kävin ihan mielenkiinnosta katsomassa näiden noin seitsemän yrityksen nettisivuja, että miten he asiasta siellä viestivät. Ihmetykseni oli suuri, sillä vain yhdellä heistä oli nettisivuillaan uutisena vanha työpaikkailmoitus…

Eli firmalla on siis kova pula työntekijöistä, mutta nettisivuilla ei ole julkaistuna yhtään avointa työpaikkaa! Samalla muuten huomasin, että kaikilta näitä yrityksiltä puuttui nettisivuiltaan kokonaan rekrytointiosio, vaikka sivut muuten hienot ja nykyaikaiset olivatkin.

Onkohan niin, että firmat eivät jostain syystä halua julkistaa työpaikkoja nettisivuillaan, vaan keskittyvät vain verkon työpaikkasivuihin? Mielenkiinnosta katselin Monsterin, Duunitorin jne. hakutuloksia ja totesin että melkein kaikilta näiltä firmoilta löytyi noilta hakusivuilta sivuilta vanhoja työpaikkailmoituksia, mutta vai parilla paikkoja oli tällä hetkellä avoinna.

Ihmettelen, että miksi yritys, jolla on tekemätöntä työtä ja rekrytointihaluja, ei julista tätä kaikissa mahdollisissa kanavissaan. Ihmettelen myös, miksi nettisivuilta puuttuu kokonaan rekrytointiosio, jossa potentiaaliselle hakijalle kerrotaan avaintiedot yrityksessä työskentelemisestä.

Kannattaisiko työvoimapulasta siis viestiä tehokkaammin, jotta saataisiin hyviä hakijoita ja tekijöitä tekemättömälle työlle?

Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin johtaja
Tomi Kohtanen
johtaja
Etelä-Pohjanmaan kauppakamari
markkinointi, työpaikat, työvoimapula, viestintä